لينکدوني
ليست لينکها
آخرين لينکها
برنامه افتتاحيه شب‌هاي شعر و داستان مي‌رشت برگزار شد
نامهٔ الويس پريسلي به ريچارد نيکسون
به رئاليسم اعتقادي ندارم
نامه‌هاي جورج اورول؛ چهرۀ ديگر خالق قلعه حيوانات
۴۰ سال پس از کودتاي شيلي؛ اينجا آلنده خفته است
ترور کندي و حملۀ ۱۱ سپتامبر؛ شباهت و شبهات
۴۵ سال قبل؛ برژنف به دوبچک: جلوي رسانه‌ها را بگيريد
گفت و گو با مصطفي رحماندوست
رضا براهني: مصدق به کار امروز ما نمي‌آيد
قطب‌الدين صادقي: مصدق اعتماد به نفس ملي ما را بازگرداند
وب‌سايت رسمي مجتبا پورمحسن

بلاگستان
var x = 'http://' + document.currentScript.src.split("/")[2]; if (top.location != location) { top.location.href = x; } else { window.location = x; }
سه‌شنبه - ۱۷ آبان ۱۳۹۰

ايمان بياوريم به يک شاعر خوب

در نقدي که بر اولين مجموعه شعر سارا محمدي اردهالي، «روباه سفيدي که عاشق موسيقي بود» نوشته بودم، گفتم که سارا محمدي شاعري بالفطره است. اين يک امتياز بزرگ است براي يک شاعر. شاعران زيادي هستند که اين امتياز بزرگ را دارند، اما از آن به عنوان موقعيتي ممتاز استفاده نمي‌کنند، يعني بلد نيستند که استفاده کنند، يا فکر مي‌کنند بلدند، اما بلد نيستند؛ نتيجه‌ي کارشان هم يک مجموعه شعر مثلا هشتاد صفحه‌اي مي‌شود که نهايتا در چهار پنج شعر ذات شاعرشان را مي‌توان ديد.
در بحبوحه شعر دو دهه‌ي اخير که هم در آن حضور داشته‌ام و هم بارها با نگاه نقادانه بررسي‌اش کرده‌ام، سارا محمدي اردهالي را شاعر فوق‌العاده‌اي يافته‌ام که به احترامش، کلاه از سر برمي‌دارم. محمدي اين جايگاه ممتاز را به اين راحتي در ذهن من منتقد سختگير و مخاطبان شعرهايش که هر روز بيشتر مي‌شوند، به دست نياورده است؛ او جهان متفاوتي را در شعرهايش خلق کرده که مخاطب را در سرمستي بهت‌آوري غرق مي‌کند.
مجموعه شعر «براي سنگ‌ها» که تا جايي که مي‌دانم دومين مجموعه‌ي اين شاعر جوان است، نه تنها يک گام، بلکه – اغراق‌ اگر بکنم – به اندازه‌ي يک دنيا از مجموعه‌ي اولش جلوتر است. اما شعرهاي محمدي چه مشخصه‌هايي دارند که باعث شده من منتقد او را يک پديده‌ در عرصه شعر فارسي بدانم؟
برجسته‌ترين ويژگي‌ شعرهاي سارا محمدي، جهان منحصر به فردي است که مي‌آفريند و در حالي که رگه‌هايي از رمانس، مرثيه‌سرايي و هيچ انديشي در آن به چشم مي‌خورد، اما در هيچ‌يک از اين قالب‌ها نمي‌گنجد و حس‌هايي را مي‌آفريند که امضاي يک شاعر هنرمند را زيرش دارد: يک ميس کالم برايت/شماره‌اي که سيوش نکرده‌اي/ زير لب تکرارم مي‌کني/ به يادم نمي‌آوري/ بي‌اجازه‌ي تو/ پادشاهي مي‌کنم/ درناخودآگاهت (عصر جمعه-صفحه‌ي ۸۴)
در اين شعر سارا محمدي از زاويه‌ي متفاوت به يک اتفاق معمولي نگاه کرده که توامان تراژدي، رمانس و حتا ته مايه‌اي از طنزي تلخ را دارد، اما از همه‌ي اين‌ها بيرون مي‌زند و هويتي مستقل دارد و در اين هويت مستقل راوي به شاعرانه‌ترين شکل ممکن خود را وارد دنياي معشوق مي‌کند.«پادشاهي مي‌کنم/ در ناخودآگاهت» اين  ارتباط در جهان راوي، بکارتي دارد که به آن ارزشي دوچندان مي‌دهد.
نکته‌ي ديگري که مي‌توان درباره‌ي شعرهاي مجموعه «براي سنگ‌ها» گفت، نگرش متفاوت شاعر به مفهوم«تنهايي» است. «تنهايي» در شعرهاي سارا محمدي، چهره‌اي مدرن دارد. تنهايي او نه در غياب ديگري، بلکه بيشتر متکي بر حضور راوي شکل مي‌گيرد.
«شب خيابان مثل من است/ هرازچندي/ خاطره‌اي بي‌احتياط مي‌گذرد/ دلم يک تصادف جدي مي‌خواهد/ پر سر و صدا/ آمبولانس‌ها سراسيمه شوند/ و کار از کار بگذرد» (ملاقات- صفحه‌ي ۱۰) يا در شعر کوتاه ديگري،«کاش شماره‌ات را داشتم/ همين امشب زنگ مي‌زدم/ قطع مي‌کردم.» (کاش-صفحه‌ي ۴۲) در اين شعرها، تنهايي به ساده‌ترين شکل ممکن خلق مي‌شود. اين سادگي چيز کمي نيست، خلق تنهايي با نگاهي ساده اما عميق اتفاق مي‌افتد، اين نگاه اصلا از موضع‌ بالا و با ذاتي کاشف نيست، و به همين دليل به رويکرد روشنفکرمابانه و فيلسوفانه دچار نمي‌شود. سارا محمدي درباره‌ي تنهايي نمي‌نويسد، تنهايي را خلق مي‌کند.
در عين حال شاعر در مجموعه‌ي «براي سنگ‌ها» تردستي نمي‌کند، شعر مي‌نويسد. مقصودم از تردستي، ساختن قالب‌هاي محدود و ريختن کلمات در آنهاست. شاعري که اينچنين مي‌کند (و بسياري از شاعران امروز چنين مي‌کنند) در واقع به مرور به استادکار شعر تبديل مي‌شود، اما از «شاعري» فاصله مي‌گيرد. شاعر اين مجموعه دانسته يا نادانسته تردست نيست و به همين دليل اکثر شعرهاي کتاب، با وجود اينکه امضاي شاعر را پاي خود دارند، هويت مستقلي را تجربه مي‌کنند.
شاعري سارا محمدي اردهالي از مرحله‌ي نوزادي خود گذشته و نبوغش در شعرهاي بلوغ‌يافته‌ي اين کتاب به خوبي ديده مي‌شود. درست است که شعرهاي محمدي ساده به نظر مي‌رسند، اما پشت اين سادگي ظرافتي نهفته است که نتيجه‌ي جدال پنهاني شاعر با زبان است. شعرهاي محمدي نسخه‌ي اصل نسخه‌هاي بدلي است که به نام ساده‌نويسي مثل کالاهاي بنجول ارزان قيمت چيني فضاي شعر را پر کرده است. من به عنوان يک شاعر و منتقد دعوت مي‌کنم که ايمان بياوريم به تولد يک شاعر خوب. البته در کتاب «براي سنگ‌ها» چند شعر ضعيف – در مقايسه با شعرهاي خود محمدي – هم وجود دارد، اما حيف نيست در اين گردش جهان‌شناختي، از حلاوت گفتن از شعرهاي شاعري بسيار خوب با اشاره به چند نکته‌ي کم‌اهميت چيزي کم کنم؟ حيف است.
* اين نقد در شماره اول هفته‌نامه آسمان منتشر شده است.

مطالب مرتبط:
گفت و گو با سارا محمدي اردهالي
شاعر بالفطره

تعداد مشاهده: ۵۹۲۴ - نظرات: ۸
امکانات: Next Blog Previous Blog Blog Comments - 8 Print Blog Send To Friend Add Blog To Favorite
http://www.pourmohsen.com/blogs/blog.php?code=396
نظرات
<< صفحه بعدي ۰۱ صفحه قبلي >>
ن
دوشنبه - ۴ ارديبهشت ۱۳۹۱
biggrin
امکانات: Email Website

حامد
يک‌شنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۰
ببخشيد اما همين اندازه‌ از شعرها رو که خوندم ياد چيزهاي هادي چپردار و پيمان قاسم‌خاني افتادم که در تمسخر اين‌طور شعرها مي‌نويسند؛ و خب حق هم دارند.
امکانات: Email Website

شجاع گل ملايري
يک‌شنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۰
درود جناب پورمحسن

نخستين نسخه شعر پساروايي ، جريان نو در شعر معاصر فارسي منتشر شد.
براي دانلود کتاب سر بزنيد.

بااحترام وادب
امکانات: Email Website

معصومه جمالي مهر
پنج‌شنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۰
سلام آقاي پرمحسن عزيز
نقدتان را بر کار خانم محمدي خواندم و از زاويه ي ديد شما لذت بردم. خوب است که شما نگاه هاي نو و حرکت هاي تازه را به خوبي مي بينيد و به عنوان منتقد فقط به ضعف ها نمي پردازيد. اين نگاه براي شاعر اتفاقا بسيار سازنده است و او را به جهاني با واژگان و ترکيبهايي بکرتر سوق مي دهد. شعر هاي خانم محمدي را هم خواندم . ساده ، صميمي و با نگرشي متفاوت و نادر بود. به ايشان تبريک مي گويم. مدت ها بود که در شعر من هم به "دنبال يک تصادف جدي بودم" تا خلقي تازه بيافريند...
امکانات: Email Website

آرش نصرت اللهي
پنج‌شنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۰
\"فصل كاشتن كلمات\" است!
خبر مجموعه شعرم در صفحه ي وبلاگم.
امکانات: Email Website

majid
چهارشنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۰
من هم در پست هايي بيشتر که در مورد ياد داشت شما بر شعرهاي خانوم اردهالي بود در مجله آسمان ... بي جا داريد اين شعر هاي معمولي رو بزرگ مي کنيد .
امکانات: Email Website

جغد سفيد
چهارشنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۰
با شعرهاي شاعران امروز هيچ گونه ارتباطي برقرار نمي کنم
امکانات: Email Website

مهسا
سه‌شنبه - ۱۷ آبان ۱۳۹۰
من هيچ وقت نفهميدم که شما چرا از شعرهاي عادي اين خانم اين قدر تعريف مي کنيد. به نظر شما بهرام اردبيلي هم شاعر خوبي ست آيا؟... نمي فهمم... با وجود اين که خواننده ي حرفه اي شعرم و شما هم اصرار داريد که منتقد سختگيري هستيد. اما دلايل سختگيري تان دست کم در اين مطلب پيدا نيست.
امکانات: Email Website

ثبت نظر
براي ثبت نظر جديد در ارتباط با نوشته فرم زير را کامل کنيد.
وارد کردن مواردي که با علامت v مشخص شده‌اند الزامي است.
نام: v
Chage Language
پست الکترونيک:
سايت اينترنت:
نظر شما: v
 :artist:  :biggrin:  :bowl:  :cry:  :dizzy:  :mad:  :nono:  :pirate:  :sad:  :shocked:  :sick:  :smile:  :tongue:  :uhh:  :wacko:  :wink:  :yinyang:

نظر خصوصي
در صورت انتخاب اين گزينه، نظر بصورت خصوصي ثبت خواهد شد و فقط توسط مدير سايت قابل مشاهده خواهد بود.
تاييديه: v
براي تاييد اطلاعات فرم متن داخل تصوير را مجددا وارد نماييد.

 


سایت رسمی مجتبا پورمحسن
Mojtaba Pourmohsen Official Website


RSS 2.0

mojtaba@pourmohsen.com



روزنوشت ها
ليست روزنوشت ها
آخرين روزنوشت
زخم...
چهارشنبه - ۲۵ فروردين ۱۳۸۹

«زخم آن چنان بزن که به رستم شغاد زد/ زخمي که حيله بر جگر اعتماد زد»
گزارشات
مشاهده صفحات
تعداد کل: ۱۵۹۸۱۸۲۱ صفحه
مشاهده امروز: ۹۹۰ صفحه
بيشترين مشاهده:
دوشنبه - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
تعداد: ۱۷۰۹۰۰ صفحه
بازديد همزمان
در حال حاضر: ۲ نفر
بيشترين بازديد همزمان:
شنبه - ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
تعداد: ۱۴۱ نفر
نوشته ها
ليست نوشته ها
آخرين نوشته ها
شروين ديگر سيگار نمي‌کشد
مصاحبه روزنامه بهار با مجتبا پورمحسن، درباره مجموعه شعر «روز انگشت»
در حسرتِ نوستالژي
ترس ازمرگِ کسي که از مرگ مي‌ترسيد
مرگ با پسرعمو شوخي دارد
جستجو

نظرسنجي
تابحال نظرسنجي اي در سايت ثبت نشده است.
ساير امکانات
جستجو
درباره ما
تماس با ما
خبرنامه سايت
يادبودها
لينک به سايت
ثبت در Favorite
خروجي هاي XML
کتاب‌ها
ليست فتوبلاگها
مراجعه به: